Posted by on 11 december, 2017

Windmill med kettlebell har helt klart blivit en favorit det senaste. Den är funktionell, tränar många områden på kroppen samtidigt och är utmanande. Precis vad jag gillar när det kommer till träning, det bör vara funktionellt och gärna komplettera för andra övningar eller rörelser. Eller rättare sagt, för att kroppen ska må bra.

Windmill är en styrkeövning för bålen och stabiliserar axlar och skulderbladspartiet. Det är även en övning som utmanar rörligheten i höfter, baksida och insida lår. Med tanke på att övningen kan vara tekniskt krävande och uppfattas som olika svår beroende på hur rörlig eller stabil man är i axelpartiet så får den precis som alla andra övningar (anpassas efter egen förmåga). Att övningar ska anpassas efter egen förmåga är alltid nummer ett när det kommer till träning. keep it simple.

ED3D216C-FB4E-467B-95DE-196BCA8301C7

1. Startpositionen, starta med kettlebellen ovanför huvudet med helt utlåst arm. Benen ganska brett isär och fötterna pekar åt det hållet som du kommer fälla ner överkroppen.

B0D24530-68C5-4435-A5EC-E55E9BD2140A

2. Fäll ner åt sidan, lägg gärna handen mot benet för och veta vart du är och hur långt ner du har att gå i rörelsen. Armen pekar rakt upp mot taket.

4D4096C0-0997-4D80-BD44-FA4D0DF9BAC8

3. Håller blicken mot klotet genom hela rörelsen. Och armen pekar rakt upp mot taket hela tiden, där är du som starkast och mest stabil.

0ED34562-1984-423C-8DF9-526B249CC885

4. Gå hela vägen ner till foten om du har rörlighet för det. Och sen tillbaka upp.

 

Tips: Prova gärna att utföra övningen utan vikt först, för att känna in rörelsen men även för att stämma av och se hur långt ner du kan gå i rörelsen. Går det att komma hela vägen ner till fotleden?
Testa därefter med ett klot, börja lågt och jobba dig uppåt tills du hittar en vikt som känns utmanande och där du får koncentrera dig att pressa upp klotet mot taket.

Antal reps: Detta kan anpassas efter svårighetsgrad och beroende på hur tungt du tänker köra.

I början kan det vara lagom att köra 5-8 reps / arm.

 

Lycka till!

Posted in: Träning

Comments

Be the first to comment.

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*