Posted by on 30 januari, 2018

Ny vecka, nya tag, nya möjligheter. Många olika uttryck för att starta igång en ny vecka och ge sig själv lite extra motivation till det man kanske behöver jobba lite extra med eller som man kanske inte tycker gick så bra förra veckan. Vad det än må vara så känns det som en nystart på måndagar för många. Ny vecka, ny månad, nytt år.

Nu har snart hela januari passerat, en månad som upplevs för mig och många andra som mindre rolig. Mer egentligen för att jag älskar julen och allt där till, hela december är ju liksom en MYSmånad där man bara får gå och ladda upp inför julen och julledigheten att tillbringa extra tid med familj och vänner. Kan ju vara bland det bästa som finns? inget fyller på så mycket energi som att få omge sig med människor som gör att man mår bra. Eller man blir fel att säga, utan det är från mitt perspektiv och något som får mig att må bra. Men nog snack om december, januari har som sagt snart redan passerat och som sagt inte mig emot. Längtar efter vår och sol, samtidigt som nu är det en rolig period på jobbet med extra mycket träningssugna människor.
För januari är ju nystart, även februari brukar vara en sån månad. Och jag hoppas på att kunna få inspirera och motivera några av dessa nystartande och taggade människor, inte bara att köra på i januari-februari utan kunna hitta en balans och få detta med fysisk aktivitet till en god vana.

Något som märks när jag i mitt arbete pratar med kunder eller folk överlag som ska börja sina nya liv,är att majoriteten av dem som inte brukar träna regelbundet går in alldeles för hårt. Att börja det nya livet med att ändra om ALLT i kosten, träna minst 5 ggr i veckan och gärna få till några powerwalks. Från 0-100, är det många som sätter ribban för sina mål. Samtidigt som målen kanske innebär att prestera mer på jobbet eller skolan eller något annat som personen ifråga vill bli bättre på. Vad det än må vara så är ju inte detta hållbart att ändra om allting på en och samma gång. Bättre och hitta balans, tänka efter..Vad är rimligt för mig? Strunta i vad han eller hon gör, hur tungt någon annan lyfter eller hur fort någon annan springer. Utan fokus på sig själv. För i slutändan är det ändå bara dig själv som du utmanar och tävlar emot när det gäller livspusslet, träningen och allt va de må vara för att just Du ska må bra. Vad kommer hålla i längden? För i det stora hela så spelar det ingen roll om vi tränar ihjäl oss i 1-2 månader för att sedan vara stillasittande resten av året. Utan våra kroppar är skapade för att vi ska röra på oss, vi behöver rörelse. Och därför får vi hitta ett koncept som fungerar för oss. Vad tycker jag är kul? Vad mår Jag bra av och hur ska jag göra för att få detta till en rutin? Jag kanske inte ska göra samma Omstart/Nystart som jag alltid gör. Med tanke på att den metoden inte har fungerat förut. Behöver alltså göra något annorlunda. Så vill jag komma igång med min träning och skapa godare levnadsvanor? Vad behöver göras annorlunda? Har Du något mål detta året? Och vad ska du göra för att nå det målet?

För min del så handlar det om att fortsätta utvecklas i min träning, genom utveckling så får jag motivation. Jag känner att jag blir starkare, snabbare och att konditionen är bra. Det skapar motivation för mig. Men får att jag ska få den stimulansen i min träning så behöver jag strukturera upp mitt träningsschema och ha koll på alla dessa delar. Eftersom att jag vill utvecklas i alla tre delar för och kunna ha nytta av detta när jag tränar Crossfit.

5E35EBC6-8B45-4F6A-A71F-70A7D5CF96E1

25642841-7BF2-4B7F-8C6B-031362612F2B

Posted in: Träning

Comments

Be the first to comment.

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*